top of page

A Representação Social da Maconha no Jornalismo Brasileiro: Análise da Cobertura do Portal G1


464_alinne_rcmos
.pdf
Download PDF • 2.76MB

A Representação Social da Maconha no Jornalismo Brasileiro: Análise da Cobertura do Portal G1

The Social Representation of Marijuana in Brazilian Journalism: Analysis of The Coverage of Portal G1


Barbara Alinne Ferreira Assumpção[1]


Submetido em: 21/12/2022

Aprovado em: 22/12/2022

Publicado em: 27/12/2022

DOI: 10.51473/rcmos.v2i2.464


RESUMO

Esta pesquisa apresenta um estudo sobre a empregabilidade das palavras “maconha” e “cannabis” em matérias selecionadas do portal de notícias G1 em 2022. O corpus desta pesquisa consiste em 31 matérias extraídas do portal de notícias G1, utilizando as seguintes palavras-chaves para busca: “maconha G1” e “cannabis G1”. A investigação buscou compreender o contexto por trás do uso do termo “maconha” e do termo “cannabis” em matérias selecionadas. O estudo traz contribuições para o jornalismo por meio da observação sobre de notícias jornalísticas, apontando suas influências na construção da representação social relacionada à erva na sociedade brasileira.

Palavras-chave: Representação social. Maconha. Cannabis. Jornalismo. Portal G1.


ABSTRACT

This research presents a study on the employability of the world's "marijuana" and "cannabis" in selected articles from the G1 news portal in 2022. The corpus of this research consists of 31 articles extracted from the G1 news portal, using the following keywords for search: "marijuana G1" and "cannabis G1". The investigation sought to understand the context behind the use of the term "marijuana" and the term "cannabis" in selected subjects. The study brings contributions to journalism through the observation of journalistic news, pointing out its influences in the construction of social representation related to the herb in Brazilian society.

Keywords: Social representation. Marijuana. Cannabis. Journalism. Portal G1.

[1] Journalist and Scientific Researcher MTB nº. 0091284/SP. Degree in Marketing from Faculdade Católica Paulista, Post-Graduation in Educational Guidance from Faculdade Ibra de Tecnologia - FITEC. Master in Data, Economics and Development Policy from the Massachusetts Institute of Technology - MIT. She is editor in chief of Editora Aluz and of RCMOS-Revista Científica Multidisciplinary Know. Member of the Editorial Board of RCMOS. I develop scientific research in the area of Humanities.

Posts Relacionados

Ver tudo
bottom of page